افزایش حجم در معاملات به روش pyramid trading strategy

اگر از آن دسته از معامله گرانی هستید که در مدیریت پوزیشن خود مشکلاتی از قبیل از دست دادن سود و یا عدم توانایی در کنترل میزان حجم ضرر احتمالی دارید، این مطلب کوتاه می‌تواند کمی شما را در مسیر درست‌تری قرار دهد. توجه داشته باشید در بحث مدیریت پوزیشن مباحث گسترده‌ای مطرح است و بنده در این مطلب می‌خواهم تنها به دو نکته کلی که می‌تواند کمی در مدیریت معاملات شما در دنیای معامله‌گری کمک کند اشاره کنم.

:Pyramid trading

این نوع استراتژی با نام‌هایی نظیر ورود پله‌ای، مدیریت پلکانی معامله و یا مدیریت استراتژی هرمی سرمایه در معاملات نیز مطرح می‌گردد.

pyramid trading strategy می‌گوید زمانی که شما وارد یک معامله می‌شوید، احتمالاتی را در نظر گرفته‌اید و بر اساس سیستم ترید خود انتظار مقدار معینی سود یا زیان دارید. اما چگونه می‌توان قبل از مشاهده حرکت قیمت از میزان ضرر احتمالی کاست و یا با سود مطلوب‌تری به معامله‌ی  خود پایان داد؟ جواب این سوال در استراتژی pyramid trading مطرح می شود.

به زبان ساده pyramid trading strategy می‌گوید: تنها زمانی که معامله‌ی شما در جهت تحلیلتان شروع به حرکت کرد اجازه دارید به حجم پوزیشن خود اضافه کنید. 

به‌طور کلی 3 نکته‌ی مهم در این روش وجود دارد:

1- معامله گر تنها در زمانی می‌تواند به حجم معاملات خود اضافه کند که در سود باشد. اضافه کردن به حجم معاملات در ضرر کاری ست که در تریدرهای تازه کار زیاد دیده‌ام.افرادی که با این کار سعی دارند زودتر از مارکت سود بگیرند. این کاربه‌شدت سرمایه شما را به خطر می‌اندازد.

2-زمانی که می‌خواهید بر روی پوزیشن خود حجم اضافه کنید (با فرض در سود بودن معامله) باید بازار را به شکل مستقل نسبت به پوزیشن قبلی خود ببینید.یعنی باید شرایط بازار را از نو وارسی کنید که آیا امکان ادامه روند جهت کسب سود بیشتر وجود دارد یا خیر.

3-زمانی که می‌خواهید بر روی تحلیل خود حجم بیشتری وارد کنید باید S/L (حد ضرر) معامله‌ی قبلی خود را به اصطلاح Trailing کنید (حد ضرر خود را مقداری جا به جا کنید که تا حد امکان در صورت تغییر در شرایط بازار در سود و یا سربه سر بسته شود. توجه کنید در این روش نباید هیچ گونه حد ضرری به حجم استاپ لاس اولیه تحمیل شود و تا حد امکان باید این مورد را مورد بررسی قرار دهید. البته قرار دادن حد ضرر در نقطه‌ای که احتمال هانت شدن را داشته باشد را هم باید بررسی کنید.


برای اینکه میزان S/L کنترل شود بسته به شرایط بازار و اینکه قدرت روند و وضعیت معامله شما به چه شکل است می‌توان به اشکال زیر عمل نمود:

الف: افزایش نصف حجم قبلی: در این روش به میزان نصف حجم اولیه به حجم پوزیشن خود می‌افزایید. فرض کنید بر روی %۴ درصد از سرمایه وارد شده‌اید؛ بار دوم ۲% و بار سوم ۱% درصد از حجم سرمایه خود را وارد می‌کنید؛ این استراتژی کاربرد فراوانی در شرایط‌های مختلف دارد برای مثال در روندهای سریع اما کم عمق کاربردی خواهد بود.

ب- افزایش یکنواخت: در این روش به اندازه حجم پوزیشن اولیه افزایش حجم می‌دهیم. این روش بیشتر در روندهایی که احتمال ادامه دار بودن آن را در تایم فریم‌های بالاتر وجود می دهیم مناسب خواهد بود.

ج-افزایش حجم معکوس (هرمی معکوس): در این روش ابتدا با حجم معقول وارد یک معامله می‌شویم سپس مقادیری که قرار است بر روی معامله خود اضافه کنیم را مشخص می‌کنیم و در ادامه از حجم کم به زیاد این کار را انجام می‌دهیم. این نوع استراتژی بیشتر برای پوزیشنهایی است که با تریگر ضعیف اقدام به باز کردن یک معامله کرده‌ایم و تا مشخص شدن نوع روند و عمق آن حاضر به ریسک بیشتر نخواهیم بود.

منبع: blog.tahvildar.com